Alaptarea pe termen lung contribuie la dezvoltarea inteligentei

07.05.2008
mediafax.ro
O mama isi alapteaza bebelusul (JOEL NITO/AFP/Getty Images)

Alaptarea pe termen lung favorizeaza dezvoltarea cognitiva si inteligenta bebelusilor, potrivit unui studiu canadian realizat pe un esantion mare de copii (14.000) in Belarus, publicat in Archives of General Psychiatry si preluat de AFP.

Studii anterioare au stabilit deja o legatura intre alaptare si dezvoltarea creierului, insa noua lucrare, coordonata de profesorul de pediatrie, epidemiologie si statistica Michael Kramer, de la Universitatea McGill din Montréal, este cel mai mare efectuat vreodata pe un esantion aleatoriu.

Studiul concluzioneaza ca hranirea exclusiva cu lapte matern contribuie la cresterea coeficientului de inteligenta al copiilor si la imbunatatirea randamentului scolar, au indicat cercetatorii, fara a preciza durata preconizata a alaptarii.

"Este un cadou pe care orice mama il poate oferi fiecarui copil al sau", a spus Kramer.

La studiu au participat 14.000 de copii, care au fost monitorizati timp de sase ani si jumatate in 30 de spitale si clinici din Belarus.

Jumatate dintre mame au participat la un program care viza incurajarea alaptarii. Celelalte mame au primit doar ingrijirea postnatala de rutina.

Metoda a permis, potrivit cercetatorilor, evaluarea efectelor alaptarii asupra dezvoltarii copiilor fara ca rezultatele sa fie influentate de factori precum nivelul de inteligenta al mamei sau interactiunea cu bebelusul.

Dezvoltarea cognitiva a copiilor a fost masurata cu ajutorul testelor de inteligenta realizate de pediatri si apoi prin evaluari ale capacitatilor scolare facute de profesori.

Rezultatele au fost mai bune in grupul care a participat la programul care a incurajat alaptarea.

Si alte studii au stabilit o legatura intre alaptare si dezvoltarea cognitiva, spune Kramer. Insa originalitatea acestui nou studiu sta in faptul ca mamele au fost alese la intamplare, fara a se lua in calcul diferentele de comportament sau educatie.

Studiul nu a determinat, insa, daca insusi laptele matern favorizeaza dezvoltarea intelectuala a copilului.

"In ceea ce ma priveste, prefer sa cred ca a contat contactul fizic sau emotional dintre mama si copil, pentru ca dureaza mai mult sa alaptezi decat sa hranesti cu biberonul", a spus Kramer.