Cazurile de cenzură din China testează noua conducere

Un program pentru ascultarea telefoanelor mobile este vîndut în China în mod deschis
Un program pentru ascultarea telefoanelor mobile este vîndut în China în mod deschis (Epoch Times)

Cu câteva luni înainte de a prelua conducerea Partidului Comunist Chinez, comentatorii s-au întrebat ce fel de lider va fi Xi Jinping.

Două cazuri recente de cenzură grosolană - cea mai importantă fiind cea a unui ziar influent din sudul ţării - şi reacţia rezultată, au devenit un fel de indiciu la această chestiune.

Într-o reuniune politică din 4 decembrie, liderul Partidului Xi a precizat: "O ţară condusă de lege trebuie să fie în primul rând condusă de Constituţie şi o guvernare legală ar trebui să se bazeze pe Constituţie".

Apoi, imediat după Anul Nou, două publicaţii liberale influente, Southern Weekend, un ziar de pionierat cu sediul în Guangdong şi Yanhuang Chunqiu, un jurnal de intelectuali din Beijing, au publicat editoriale speciale referitoare la apelul făcut de Xi pentru guvernare legală pe baza Constituţiei. Dar ambele au fost aspru cenzurate.

Este încă neclar dacă ordinele de cenzurare a publicaţiilor au venit de la Xi Jinping, sau sunt rezultatul altor forţe din cadrul regimului care au influenţă asupra organelor de propagandă, folosind metode testate si verificate de control al mass-mediei.

Discuţie despre Constituţie oprită

Yanhuang Chunqiu, o revista influentă din Beijing susţinută de oficiali de nivel înalt retraşi din partid, a tipărit un editorial de Anul Nou intitulat "Constituţia este consensul reformei sistemului politic". În acesta se preciza că "sistemul actual al Chinei nu satisface spiritul Constituţiei" şi "după 30 de ani de reforme, este evident că reforma politică a rămas în mod semnificativ în urmă faţă de reformă economică".

Editorialul a adăugat că "pledarea pentru reforma politică este o sarcină urgentă".

În dimineaţa zilei de 4 ianuarie, site-ul revistei a fost închis. Potrivit celor declarate de redactorul-şef Wu Si într-un interviu cu postul de radio independent New Tang Dynasty Televizion (NTD), li s-a transmis că au fost deconectaţi pentru că au schimbat furnizorii de servicii de internet acum doi ani fără să le spună autorităţilor.

"Cu toate acestea, noi nu am trecut la un nou furnizor de servicii acum doi ani, aşa că de ce site-ul a fost închis este încă un mister pentru noi", a precizat Wu Si.

Mai târziu, revista a postat pe contul său Weibo că site-ul va fi restaurat în timp util.

Ye Yinzhi, o personalitate proeminentă pe internetul din China, a scris pe blogul său că faptul că Yanhuang a fost "pus la pământ" după ce noul lider al Partidului a intrat în funcţie arată că "apele din Zhongnanhai sunt foarte adânci iar drumul spre libertate este unul lung".

Ziar Cenzurat

În cazul Southern Weekend, editorialul său special a fost modificat în secret de către şeful propagandei din provincie Tuo Zhen. Potrivit fotografiilor postate pe reţelele de socializare Weibo, mesajul său iniţial de Anul Nou era "Visul Chinei, visul constituţionalismului".

Tuo Zhen l-a schimbat într-unul insipid: "Suntem mai aproape ca oricând de visul nostru". Visul în cauză nu a fost explicat. Tuo Zhen a introdus, de asemenea, o serie de alte erori istorice jenante, potrivit analizelor în editorialul său restructurat, care au circulat online.

În urma cenzurii, jurnaliştii de la ziar au intrat în grevă, şi au făcut fotografii în care ţin sloganuri ce sfidează autorităţile şi îşi exprimă frustrarea faţă de propaganda autorităţilor pe internet.

Sute de chinezi au apărut, de asemenea, luni la sediul ziarului pentru a depune flori şi a-şi exprima solidaritatea vis-a-vis de jurnaliştii.

Ca răspuns la întrebările adresate de jurnaliştii străini despre cazul Southern Weekend, Hua Chunying, purtatorul de cuvânt al Ministerului de Externe chinez, a declarat la 4 ianuarie că în China se susţine libertatea presei şi "nu există nicio aşa-zisă cenzură a ştirilor în China".

Totuşi Departamentul Central de Propagandă a aratat altceva când la 3 ianuarie a emis o notificare de urgenţă care le solicita reporterilor şi redactorilor să nu discute pe platforme publice controversele despre mesajele de Anul Nou.

Cum problema a continuat să atragă atenţia, oficialii de propagandă au trims la 7 ianuarie mass-mediei din toată ţara trei instrucţiuni: "Este un principiu de bază indestructibil ca Partidul să guverneze mass-media; Tuo Zhen nu are nimic de-a face cu schimbările aduse în editorialul de Anul Nou al Southern Weekend, incidentul a implicat o forţă străină ostilă".

Care vis?

În timp ce a vorbit la o reuniune naţională privind propaganda pe 4 ianuarie, noul şef al Departamentului de Propagandă şi membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic, Liu Yunshan şi-a exprimat aprecierea pentru "visul China" - dar acesta nu a făcut nicio menţiune la "Visul constituţionalismului" al lui Xi Jinping.

Liu le-a ordonat oficialilor prezenţi să aibă "o poziţie adecvată, un punct de vedere clar şi o atitudine fermă în publicarea politicilor de bază şi principiilor politice importante ale partidului", potrivit rapoartelor de stat.

Într-o conferinţă ţinută la 7 ianuarie de comitetul de partid care supraveghează forţele de securitate, Xi a cerut celor prezenţi să "răspundă aspiraţiilor publice de securitate socială, justiţie judiciară şi protecţie a drepturilor şi a intereselor" şi "să facă eforturi semnificative să construiască un stat paşnic, care este guvernat prin lege".

Liu a mers în mod deschis împotriva lui Xi, potrivit şefului de la Yanhuang Chunqiu, Du Daozhen. "Xi susţine guvernarea legală bazată pe Constituţie, în timp ce Liu susţine exact opusul", a declarat Du pentru postul de radio Sound of Hope.

Deoarece Xi Jinping a escaladat cu măsurile sale anti-corupţie, acesta s-a întâlnit opoziţie, inclusiv implementarea unui "sistem de înregistrare cu nume reale" pe internet, închiderea site-ului Yanhuang şi cenzura Southern Weekend, conform editorialistului şi comentatorului de afaceri politice chineze Lin Zixu. "Acest lucru arată că diverse interese din partid suprimă apelul lui Xi pentru reformă", a declarat Lin pentru Sound of Hope.

Un test pentru discuţia despre reformă a lui Xi

Cenzura incidentului Southern Weekend a fost realizată în stilul clasic al partidului, potrivit comentatorului politic Xing Tiangxing care, de asemenea, a vorbit la Sound of Hope.

"Deşi Xi şi noul premier Li Keqiang încearcă să facă presiuni pentru implementarea de reforme, secţia de propagandă vrea doar să distrugă aceste idei", a declarat Xing postului de radio.

Comentatorul Lin Zixu a declarat că reforma politică şi o campanie serioasă anti-corupţie pur şi simplu nu vor funcţiona în China. "Oficialii cu greutate din cadrul Partidului n-or să meargă niciodată în această direcţie. Este imposibil să introduci modificări noi în partid".

Huang Zhongqing, director al filialei din Beijing a South China Morning Post, a declarat într-un interviu pentru BBC în limba chineză că modul în care autorităţile se ocupă de aceste două incidente va fi testul care va releva dacă regimul Xi Jinping este cu adevărat serios în ceea ce priveşte punerea în aplicare a reformei şi mai ales dacă este în măsură să o ducă la bun sfârşit.

"Dacă ei sunt sinceri în ce privişte reforma politică, guvernul central ar trebui să urmeze procedurile legale", a precizat Huang Zhongqing. Asta ar însemna pedepsirea oficialilor de propagandă care au închis site-ul Yanhuang şi care au cenzurat Southern Weekend, a adăugat acesta - acte pe care se ştie că Partidul nu le-a făcut niciodată.