Cenzură: China le-a interzis jurnaliştilor să citeze articole din presa străină fără autorizaţie

Autoritatile de la Beijing  cenzureaza informatiile
Autoritatile de la Beijing  cenzureaza informatiile (PHILIPPE LOPEZ / AFP / Getty Images)

Autorităţile chineze au interzis jurnaliştilor din ţară să citeze ştiri 'neautorizate' publicate de corespondenţi sau de mass-media străine, o măsură care intervine după ce un articol publicat de ziarul The New York Times privind averea fostului premier Wen Jiabao a primit premiul Pulitzer, informează agenţia EFE.

Ziarul din Hong-Kong South China Morning Post asigură că organismul care reglementează mass-media chineze a postat marţi această nouă măsură pe pagina sa de web, care coincide cu anunţul decernării acestor premii de Universitatea din Columbia, dintre care unul lui David Barboza pentru articolul menţionat.

'Niciun mijloc de informare chinez nu poate utiliza ştiri neautorizate provenite de la corespondenţi sau pagini de web străine', se arată în comunicat. Organismul extinde interdicţia şi la informaţiile provenite de la surse ''freelance, ONG şi organizaţii comerciale', în definitiv, 'orice ştire fără o verificare prealabilă'. Pentru aceasta se face apel la organizaţiile locale să 'întărească gestionarea paginilor web, blog-uri şi microblog-uri' şi a reţelelor sociale precum Weibo, Twitter-ul chinez.

Mass-media locale au fost din nou avertizate să nu facă aluzie la nicio informaţie găsită pe Internet, ori să divulge 'zvonuri sau speculaţii'. Comunicatul coincide nu doar cu decernarea premiului Pulitzer lui Barboza - al cărui articol a fost din nou taxat de 'motive oculte' împotriva Chinei de purtătorul de cuvânt al MAE chinez - ci şi cu milioanele de comentarii pe Weibo despre tragedia din Boston.

Internauţii au schimbat mai multă informaţie despre maratonul din Boston decât mass-media chineze, însoţite de fotografii şi videoclipuri de la momentul exploziei, care a provocat moartea unui studente chineze. Pagina web a ziarului The New York Times a fost cenzurată de autorităţile chineze în toamna anului 2012, după publicarea reportajului asupra lui Wen, care i-a cedat postul de prim-ministru lui Li Keqiang în martie anul acesta.

Acelaşi organ de reglementare a mass-media chineze a cenzurat săptămâna trecută lansarea pe marile ecrane a filmului 'Django Dezlănţuit' în ziua în care se aştepta premiera acestui film în China, invocând motive 'tehnice'.