Un film românesc în competiţia Festivalului Internaţional de Film Bucureşti (BIFF) 2016

Festivalul International de Film Bucuresti (BIFF) (BIFF)
L.M.
31.03.2016

O producţie românească intră anul acesta, alături de alte 6 filme, în competiţia pentru trofeul BIFF. Este vorba despre un titlu prezentat cu bucurie din două motive, cel puţin. Pentru că este un film românesc în cursa pentru premiul BIFF 2016, după cîţiva ani ”secetoşi” şi pentru că regizorul său este Dan Chişu, campionul producţiei independente de film.

Aşadar, avem un personaj cuceritor, faimosul Bahoi, şi mediul cel mai potrivit cu egoul său de neoprit, internetul. Acesta este ”You Tube Bazaar”!

You Tube Bazaar în competiţia BIFF (BIFF)
You Tube Bazaar în competiţia BIFF (BIFF)

În competiţia BIFF mai puteţi vedea, anul acesta, două producţii care au făcut parte din competiţia oficială a Festivalului de Film de la Berlin: “SOY NERO” şi “A DRAGON ARRIVES!” dar şi alte producţii care merită toată atenţia. “SOY NERO”, regizat de Rafi Pitts îl are co-scenarist pe Răzvan Rădulescu. Un film la fel de ursuz şi incomod precum subiectul pe care-l abordează, SOY NERO se manifestă degajat sub emblematica semnătură a lui Rafi Pitts, originile iraniano-britanice ale regizorului lăsându-şi amprenta asupra încărcăturii culturale a acestei producţii cinematografice.

“A DRAGON ARRIVES!” Cînd vorbim de filme iraniene, destui dintre noi nu (mai) aşteptăm mari surprize de la o cinematografie care ne-a învăţat sau, dacă vreţi, ne-a cam sufocat cu drame sociale bine aşezate într-un teritoriu stilistic anchilozat, de ceva timp. Tocmai de aceea întîlnirea cu filmul ”A Dragon Arrives!” (regia Mani Haghighi) poate echivala cu o mică revoluţie, mai bine spus contra-revoluţie, iraniană. Sîntem în anul 1965, un Chevrolet portocaliu ajunge la poarta unui cimitir aşezat în mijlocul deşertului şi din el coboară doi domni îmbrăcaţi în costume a la Blues Brothers. Mai mult nu vă spunem, pentru că trebuie să vedeţi acest film, într-un fel, inclasabil.

BIFF vă prezintă încă un film premiat la începutul anului, la Berlin. Mia Hansen-Love a primit premiul pentru regia "L'avenir" (sau,"Things to Come"), unde Isabelle Hupert este, aşa spun toate cronicile, impecabilă în rolul unei profesoare de filosofie, a cărei viaţă plăcută este devastată de o veste neaşteptată şi crudă.

Filmul Things to come (BIFF)
Filmul Things to come (BIFF)

”Ma Ma”, ultimul film a lui Julio Medem, autorul aclamatului ”Lucia y el sexo”, este drama unei profesoare şomere, care este diagnosticată cu cancer la sân. Dincolo de această prezentare seacă este Penelope Cruz, într-un rol de compoziţie, aşa cum nu am mai văzut-o de ceva timp.

Ma Ma, ultimul film al lui Julio Medem (BIFF)
Ma Ma, ultimul film al lui Julio Medem (BIFF)

Trecem într-un registru mai blînd cu ”Trois souvenirs de ma jeuness / My Golden Days”, al francezului Arnaud Desplechin. Cum spune şi titlul, iubirea/iubirile tinereţii nu vor să plece din inima noastră, niciodată, iar asta înseamnă, poate, cel mai frumos lucru pe care-l mai păstrăm şi la care nu vrem să renunţăm.

Marele premiu al juriului şi Ursul de argint la Festivalul de Film de la Berlin, de anul acesta, vine şi el, la BIFF 2016, iar asta ne bucură foarte, mai ales că regizorul este un nume care ne-a mai vizitat anii trecuţi, Danis Tanovic. Şi dacă mai e nevoie de (încă) un argument pentru ca dumneavoastră să veniţi să vedeţi ”Death in Sarajevo”, vă spunem, doar, că scenariul este bazat pe piesa ”Hotel Europa” a filosofului francez Bernard-Henri Levy.

Filmul Death in Sarajevo (BIFF)
Filmul Death in Sarajevo (BIFF)

Festivalul Internaţional de Film Bucureşti, cel mai longeviv festival competiţional de lungmetraj din Capitală, se va desfăşura între 18 şi 23 aprilie, la Institutul Francez (Cinema „Elvira Popescu”), şi Muzeul Ţăranului Român (Cinema Muzeul Ţăranului), unde vor avea loc evenimente speciale dedicate copiilor şi adulţilor: proiecţii în premierã în România, gale, „workshop-uri”, „master-classes” etc. Organizat de Fundaţia CHARTA, BIFF se desfăşoară cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), al Uniunii Cineaştilor din România şi al Institutului Cultural Român, sub Înaltul Patronaj al Alteţei Sale Regale, Principele Radu al României.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor